تغییر سبک زندگی در این دوره‌زمانه باعث شده بیماری چاقی و اضافه وزن بیشتر از همیشه مورد توجه قرار بگیرد. این تغییر سبک زندگی موجب شده تغذیه‌ی سالم و ورزش سخت‌ترین راهکارها برای کاهش وزن به شمار بیایند. در همین راستا برخی از اشخاص تصمیم می‌گیرند (حتی گاها با مشورت پزشک خود) برای کم کردن وزن از قرص‌های لاغری و کاهش اشتها استفاده کنند که معمولا در بازار با نام قرص لاغری یا چربی سوز شناخته می‌شوند.

در این مطلب دیجی‌کالامگ برای شما شرح خواهیم داد که قطع ناگهانی این داروها چه بلایی سر بدنتان خواهد آورد.

آنچه در ادامه می خوانید:

قرص‌های چربی سوز چطور ما را لاغر می‌کنند؟

گیاهان و برخی محرک‌ها ترکیب اصلی قرص‌های چربی سوز هستند که با سرکوب اشتها و افزایش دمای بدن باعث می‌شوند کالری بیشتری بسوزانید. عنصر اصلی بیشتر این داروهای لاغری، افدرین (Ephedrine) است. در حقیقت افدرین ماده‌ی فعالی است که از گیاه چینی به نام «افدرا سینیکا» گرفته می‌شود. این ماده بر سیستم اعصاب مرکزی که مرکز سرکوب اشتها در مغز است تاثیر گذاشته و در نتیجه اشتهای شما را کاهش می‌دهد.

علاوه بر افدرین، یکی دیگر از عناصر استفاده شده در این قرص‌ها کافئین است. درست است که مصرف کافئین باعث آزاد شدن هورمون‌هایی در جریان خون می‌شود که سرعت متابولیسم را بالا می‌برد اما در بلند مدت، بدن در برابر محرک این ماده مقاوم شده و در نتیجه چربی‌سوزها تاثیر خود را از دست می‌دهند.

اما جدا از چربی‌سوزها، نوع دیگری از قرص‌های لاغری وجود دارد که از جذب چربی خوراک روزانه‌تان جلوگیری می‌کند. این قرص‌ها از گونه‌ای صدف حلزونی به نام چیتوسان (Chitosan) ساخته می‌شود که توصیه شده بعد از هر وعده‌ی غذایی استفاده شود.

در واقع وقتی این دفع‌کننده را می‌خورید، این قرص به هر چربی که در غذایتان وجود داشته چسبیده و مانع از جذب آن‌ها در بدن می‌شود. هرچند که شاید در نگاه اول فکر کنید، خب این دارو که ضرری ندارد، به سلامتی هم کمک می‌کند اما در واقع این قرص همانگونه در بدن باقی می‌ماند و عوارضی مثل دل درد و اسهال را به وجود می‌آورد.

عوارض قرص‌ لاغری

هرچند که میزان تأثیر‌گذاری قرص‌های لاغری باعث شده تا اشخاص بیشتر از قبل، برای کاهش وزن از این روش استفاده کنند اما بهتر است بدانید که هر دارویی همانقدر که می‌تواند مفید و پر مزایا باشد، معایبی هم دارد. به همین دلیل با توجه به تعدد این قرص‌ها در بازار بهتر است با پزشک یا مشاور تغذیه خود مشورت کنید.

همچنین باید بدانید که استفاده از این قرص‌ها ممکن است عوارضی شبیه به افزایش استرس، بی‌خوابی، تپش قلب، افزایش فشار خون، کاهش گردش خون، افسردگی، کم آبی و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد.

هرچند که مرگ نادرترین و در عین حال جدی‌ترین عارضه‌ی مصرف قرص‌های لاغری است، اما باید بدانید که این مورد معمولا در مورد قرص‌هایی که دارای استاندارد‌های لازم و تائیدیه سازمان غذا و دارو نیستند، رخ می‌دهد؛ قرص‌هایی که با وجود تاثیر زیاد در میزان لاغری، ریسک بالایی دارند و معمولا در باشگاه‌های ورزشی یا آرایشگاه‌ها به فروش می‌رسد و هیچ سازمان مرتبطی نظارت بر روی آن ندارد.

قرص لاغری گیاهی هم عوارض دارد؟

ممکن است این سوال برای شما هم پیش بیاید که چطور یک داروی گیاهی ممکن است تا این حد عوارض داشته باشد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در علم پزشکی هیچ دارویی بدون عارضه نیستند؛ حتی داروهای گیاهی.

برای کاهش عوارض این داروها بهتر است:

  • قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید و تنها به میزان دُزی که پزشک برایتان تجویز می‌کند، از آن استفاده کنید.
  • محصولاتی را تهیه کنید که مجوز سازمان غذا و دارو FDA را داشته باشد.
  • قبل از مصرف قرص‌ها در مورد عوارض جانبی آن اطلاعات کافی به‌دست بیاورید.
  • موارد منع مصرف دارو را مصرف کنید؛ مثل بارداری یا دیابت یا…
  • در صورت بروز هرگونه علائم از عوارض جانبی سریعا دارو را قطع و با پزشک خود مطرح کنید.

 روش صحیح قطع مصرف قرص لاغری

ترکیبات داروهای لاغری با توجه به تاثیری که بر عملکرد بدن می‌گذارند، می‌توانند در صورت قطع دارو به سرعت به حالت اولیه بازگردند. دکتر دومنیکا روبینو، مدیر مرکز تحقیقات و مدیریت وزن واشنگتن در این باره می‌گوید: «طبق مطالعاتی که در مجله انجمن پزشکی آمریکا در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، بیشتر اشخاصی که برای لاغری، از داروهای کاهش وزن استفاده کرده بودند، در فاصله‌ی خیلی کوتاهی از قطع دارو ۶۰ درصد وزنی را که از کاهش داده بودند، دوباره به دست آوردند.»

این پزشک با اشاره به اینکه چاقی هم مانند دیابت یا فشار خون یک بیماری مزمن است، ادامه می‌دهد: «اگر شخصی تمایل به استفاده از این داروها برای کاهش وزن را دارد، باید بداند که درمان چاقی هم همانند هر بیماری مزمن دیگر به صورت مداوم است و برای حفظ فواید آن باید در تمام طول زندگی از آن دارو استفاده شود. به عبارت بهتر برای برنگشتن دوباره چاقی بهتر است از داروهای لاغری به صورت مداوم مصرف شوند.»

از سوی دیگر دکتر هالی لوفتون، دکتر تغدیه با بیان اینکه افرادی که مصرف قرص لاغری را به صورت ناگهانی قطع می‌کنند ممکن است متوجه شوند که اشتهای آن‌ها به سطحی که قبل از مصرف دارو تجربه کرده بودند بازگشته و حتی در برخی از موارد اشتهای آن‌ها بیشتر از قبل شده است، اضافه می‌کند: «هورمون‌های گرسنگی بدن که در زمان شروع لاغری به بالاترین میزان خود رسیدند، به سرعت به حالت قبل باز نمی‌گردند و بدن نیاز به غذای بیشتری احساس می‌کند.»

به گفته‌ی این پزشک بهترین روش حذف این دارو کاهش تعداد و دُز آن به صورت آهسته زیر نظر پزشک است. فراموش نکنید که این مورد جدا از استثنا در مورد داشتن علائم عوارض جانبی داروست. در هر حال در صورت داشتن حتی یکی از علائم جانبی داروها همچون سردرد، سرگیجه، اسهال و.. سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

چگونه در خانه چربی‌سوزی داشته باشید؟

لوفتون همچنین در انتها با تاکید بر گران بودن قرص‌های لاغری، می‌افزاید: «بهترین روش کاهش وزن تغییر سبک زندگی و رژیم صحیح زیر نظر پزشک است. با این حال اگر تمایل دارید که بازهم از قرص‌های لاغری استفاده کنید، دستور زیر می‌تواند یک جایگزین مناسب خانگی برای این قرص‌ها باشد:

برای درست کردن قرص لاغری خانگی کافی است زردچوبه، دارچین، زنجبیل و زیره و کمی هل را با میزان کافی عسل ترکیب کنید تا به حالت خمیری در بیاید. سپس  آن را به‌صورت دانه‌های کوچک گرد کنید و اجازه دهید خشک شوند. از این قرص می‌توانید هر روز یک تا دو عدد میل کنید.»